2012. március 17., szombat

A tizenötödik nap

Reggel nyugisan keltünk, ezen a napon megint maradunk egy teljes napot a szállásunkon, nem buszozunk új városba. Jobbak ezek a napok, amik nem úgy indulnak, hogy minden cuccunkat a hátizsákba kell gyömöszölni. A reggeli most kivételesen saját készítésű szendvics volt. Gyerekkorom óta nem volt ilyen, de az előző két hétben nem voltam konyhában, nem főztem magamnak, még egy kenyeret sem kentem. Azért nem vittük túlzásba, tíz percnél többet most sem töltöttünk a konyhában, nem úgy, mint Világevő András utitársunk, aki, kihasználva a helyi lehetőségeket, főzőbanánból készített krumplis tésztát.
A mai egyetlen napközbeni program Cahuita nemzeti parkjának és tengerparti strandjának meglátogatása volt, ahova a helyi távolsági busszal jutottunk el. A buszozás várakozásaimmal ellentétben kellemes élmény volt, a busz pontos, kényelmes, olcsó, és persze azért közép-amerikaiasan lepukkant volt. A nemzeti park gyakorlatilag a egy tengerparti keskeny erdős szakasz, ahol egy helyi vezető vitt végig minket.  Eddig talán itt láttuk egy helyen a legtöbb vadon élő állatot: két és háromujjú lajhárokat (akármilyen éles szeműek a vezetőnk, ezt ők sem az ujjak száma, hanem a lajhárbunda minázata alapján állapítják meg), majmokat, viperát, aranypókot, morfolepkét, denevért és persze az elmaradhatatlan levélvágó hangyákat. Nem ártott a helyi segítség, mert hiába van tele állatokkal az erdő, magunktól talán csak az ösvényen keresztben fekvő zöld indakígyót vettük volna észre.

Levélvágó hangya sztráda

A viperafaj pontos neve Schlegel-lándzsakígyó, a két nappal ezelőtt írt szemöldökös vipera természetesen nem egy létező faj neve, csak a faj angol nevének tükörfordítása. Mindenesetre a szemöldökös vipera kifejezésre már elsők vagyunk a keresőben. A parton a homokban lehullott noni gyümölcsökön tapostunk, ennek a levét otthon valami MLM cég literenként tízezer forint feletti áron gyógyitalként árulja.
Az állatles után lementünk a homokos tengerpartra fürdeni. Az elmúlt esős napok után most végre tökéletes strandidő volt, ami persze márciusban egyben újabb leégést is jelent a rutintalan fehér bőrű magyar turistáknak (ezeket a sorokat már megint ömlő esőben írom).

A hullámok ezen a partszakaszon nem kedveztek a szörfözésnek, így új kihívás után néztünk. Itt a nemzeti park végében futott össze két nagyobbacska, mangrove fáktól vörösre festett vizű patak, hogy aztán egy kanyarulat után a Karib-tengerbe torkolljanak. Na ez a kanyar volt, ami annyira szúrta a szemünket, hogy elhatároztuk, hogy egy csatorna építésével lehetőséget biztosítunk a víznek, hogy egyenes úton elérhesse a tengert. Iszonyatosan kemény munka következett, a puszta kezeinkkel ástuk az új medret, hordtuk a fát, építettük a gátat a tűző napon. Végül vagy egy köbméternyi megmozgatott föld és több órányi küzdelem után elkészült a nagy mű, a kétágú csatorna, a dupla gátrendszer, a megerősített torkolat, egy saját mesterséges tó és a tó fölötti erőd.

Az építkezés végeztével úsztunk még egyet a tengerben, aztán visszaindultunk az erdőn át, és az utolsó délutáni járattal visszabuszoztunk Puerto Viejoba. A túravezetőnk ismer a városban egy nagyon tehetséges énekest, aki viszont szerencsétlen véletlenek, némi kokain és egy szívroham miatt jelenleg együttes nélkül van. János nem ijed meg a saját árnyékától, előző nap túravezetőből zenekari menedzserré változott, így erre az estére helyszínt, technikát és komplett zenekari kíséretet szervezett a fickónak, így este egy igazi reggae koncerten koktélozhattunk a kedvenc tengerparti bárunkban.

1. Kedves Kalandorok!
    Koppány nagybátyja vagyok, s nagy lelkesedéssel falom a bejegyzéseket. Talán azért érkezik kevés válasz, mert a blog olvasói hasonló helyzetben vannak, mint én; a Kalandoroknak csak egyikét-másikát ismerik.
    A magam részéről köszönöm a beszámolókat, számomra ismeretlen világ nyílik ki általuk. Innen csak irigykedni tudok. Bár ... nálunk most jó az idő, meleg van, hét ágra süt a nap.
    Csak így tovább!
    Romhányi András (Tulka)
    Az Ausztrál Nagydíjat egyébként Button nyerte.

2. Főzőbanánból hogy lehet krumplis tésztát készíteni? :)